پرش به محتوا

چگونه شروع کنیم | آمادگی ذهنی برای شروع، مشکلات و راه حل‌ها

یکی از کارهایی که قبل از آغاز فراموش می‌شود آماده سازی ذهن است. ذهن ما توانایی بسیار بالایی دارد و کسانی که آمادگی ذهنی دارند اغلب مشکلات را راحتتر پشت سر می‌گذارند.

اما آمادگی ذهنی چگونه بوجود می‌آید؟ تمرین ذهنی عامل پدیدار شدن این آمادگی است. شما باید با تمرین و تصور ذهنی این آمادگی را در خود ایجاد کنید.

در حقیقت شما با تمرین ذهنی خودتان را آماده مشکلات خواهید کرد. با اندیشیدن مانند متفکران راه حل‌های احتمالی را بررسی خواهید کرد و در هنگام مواجه با مشکلات و شکست‌ها، بهت زده و دست و پا گم کرده سرگردان نخواهید بود.

شما با ذهن خود موقعیت‌های مختلف را شبیه‌سازی می‌کنید.

درست مانند برنامه‌های کامپیوتر که برای شبیه‌سازی موقعیت‌ها بر اساس واقعیت به کار برده می‌شوند. مانند پیش بینی وضعیت هوا بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، یا شبیه سازی مقاومت ساختمان در برابر زلزله.

برای شروع باید از تفکر و تخیل خودتان بهره بجویید.

  • آیا شما تا به حال به تمرین یک مبارز دقت کرده‌اید؟
  • به تمرین یک ورزشکار مانند یک دونده چطور؟
  • آیا دیده‌اید که کسانی که متفکر هستند مانند اندیشمندان چگونه در خود غرق می‌شوند؟
  • آیا می‌دانید یک مبارز خود را در کارزار تصور می‌کند و تمرین می‌کند و ذهن او آماده مبارزه واقعی می‌شود؟
  • آیا می‌دانید یک ورزشکار خود را در جریان مسابقه فرض می‌کند؟
  • یا یک اندیشمند خود را غرق در تصوراتش درباره جامعه، علم و یا هر آنچه درباره آن نظریه می‌دهد می‌کند؟

بله مطمئناً بیشتر شما پاسخ خواهید داد که بدیهی است. و این پاسخ دقیقاً درست است. همانقدر بدیهی که کودکان خود را غرق در بازی می‌کنند. این همان توانایی است که ما پس از بزرگ شدن، معمولاً آن را فراموش می‌کنیم.

تخیل و تصور.

آمادگی ذهنی

ذهن شما می‌تواند همان قدر یک تخیل را واقعی فرض کند که در برابر واقعیت قرار می‌گیرد. و این یک توانایی استثنایی ما انسان‌هاست.

شما نیز برای آنکه آمادگی ذهنی پیدا کنید باید مانند آنان باشید. کافیست خودتان را در شرایط مختلفی که احتمال می‌دهید اتفاق بیافتد قرار دهید.

این اتفاق می‌تواند خوب یا بد باشد، هرچه باشد شما باید به سمت بهتری هدایتش کنید و مثبت باشید.

بهتر است تا درصورتی که به راه حلی می‌رسید آن را یادداشت کنید. برای مثال بنویسید در صورتی که اتفاق فلان رخ داد، باید این‌ کارها را انجام دهم و از انجام این کارها اجتناب کنم تا بهتر پیشرفت کنم یا در صورت خروج از مسیر دوباره به مسیر بازگردم.

نکات و روش‌های آمادگی ذهنی

۱. نگرش مثبت بسازید

ابتدا مطابق برنامه‌هایتان باشید. در انتهای برنامه شما به یک هدف رسیده‌اید. پس باید ابتدا خودتان را مثبت نگاه کنید. در اینصورت است که شما می‌توانید پذیرای پیروزی خود باشید. از پیروز شدن نترسید و از موفقیت هراس نداشته باشید. شما لایق روییتان هستید. پس با نگرشی مثبت ذهن خود را آماده کنید.

اگر من موفق شوم چه می‌شود؟ بنویسید.

۲. شکست را بپذیرید

این یک واقعیت است که قبول کنید در مسیر چندین بار شکست خواهید خورد و بدانید که شکست جزیی از آن است نه پایان آن. درست مانند یک کودک که برای راه رفتن مدت‌ها تلاش می‌کند و زمین می‌خورد. خودتان را آماده کنید و تمام راه حل‌ها را برای مشکلات و شکست‌های احتمالی آماده کنید. اما نگران نباشید، نترسید، بلکه با آغوش باز خطرات را بپذیرید.

اگر من شکست بخورم چه می‌شود؟ بنویسید.

۳. خود را در موقعیت‌ها تصور کنید

اگر قرار است در مقابل جمعی سخنرانی کنید. اگر می‌خواهید در مسابقه‌ای شرکت کنید. اگر خواستار بستن قرار داد بزرگی هستید. اگر می‌خواهید به کسی که دوستش دارید حرف مهمی به گویید یا درخواستی داشته باشید و یا می‌خواهید تصمیم بزرگی بگیرید. هرچه هست را باید تصور کنید و خود را در آن موقعیت‌ها قرار دهید.

سپس راه حل‌های موجود را به کاربندید و نتیجه احتمالی را بررسی کنید. همچنین تفکر کردن درباره‌ی ناگواری‌ها و اتفاقات بد کاری جز بدتر کردن روند شما نخواهد داشت.

تفکر درباره مشکلات و پیدا کردن راه حل با تفکر منفی درباره‌ی اینکه نمی‌توانم و نمی‌شود کاملا متفاوت است. اولی مثبت و سازنده است اما دومی ویرانگر. شما باید ذهنی مثبت بسازید.

موضوع چیست؟ موقعیت‌های احتمالی و مهم موجود چه هستند؟ چه کار‌های برای آنها خواهم کرد.

۴. با خودتان صحبت کنید

 بله درست خواندید، باید با خودتان صحبت کنید، بحث کنید، مشاجره کنید و نتیجه بگیرید.

اگر قرار است کاری را جلوی جمع انجام دهید، ابتدا آن را برای خودتان انجام دهید. می‌توانید جلوی آینه تمرین کنید و یا با استفاده از ابزارهای زیاد امروزی از کار خود فیلم بگیرید و آن را تماشا کنید. و هربار برای رفع ایراد و بهتر شدن خود تلاش کنید.

نامه به خود. موضوع و تاریخ بگذاریدو سپس به خودتان نامه بنویسید.

۵. آشفتگی‌ها و استرس‌ها را مهار و کنترل کنید

 همانطور که در درس اول و دوم آموختید برای اینکار ابتدا قبول کنید که استرس و آشفته شدن بخشی از پیشرفت است. وقتی شما آرامید که در محیط امن خود باشید و هنگامی که قدم بیرون می‌گذارید تا پیشرفت نمایید آنگاه است که آشفته می‌شوید و اضطراب بوجود می‌آید. برای اینکار خودتان را در موقعیت تصور کنید و سعی کنید تا روش آرامش خود را بیابید.

(درس اول و درس دوم را مرور کنید و از آن استفاده نمایید)

تمرین ذهنی درست مانند تمرین برای روز مسابقه است.

یک ورزشکار در هنگام تمرین با کسی مبارزه واقعی نمی‌کند، بلکه تمرینات روزانه انجام می‌دهد و با یک حریف تمرینی گلاویز می‌شود اما هرگز مبارزه کاملی نمی‌کند.

در حقیقت روز مسابقه را شبیه سازی می‌کند و با تمرین کردن خود را آماده هر چیزی می‌کند.

شما نیز با اینکار خود را آماده خواهید کرد، درست مانند یک قهرمان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.