پرش به محتوا

چگونه شروع کنیم | مهار کردن آشفتگی

به اولین درس از دوره کوتاه «چگونه شروع کنیم» خوش آمدید.

به شما اخطار می‌دهم این دوره رایگان برای اطلاعات شما به وجود نیامده‌ است! اینجا هستیم تا عمل کنیم و هر آنچه که پشت گوش انداختیم و شروع نکردیم را آغاز کنیم. شما در این دوره یاد خواهید گرفت تا چگونه خودتان را آماده کرده و سپس کار و تغییر خود را شروع کنید.

مهار کردن آشفتگی

اصلا برای شروع کردن باید از کجا آغاز کرد؟

چگونه از صفر شروع کنیم؟

از کجا شروع کنم؟

اولین گام برای رهایی از سردرگمی و آغاز کردن، مهار آشفتگی است. آشفتگی از دو طریق بر ما اثر خواهد گذاشت. آشفتگی درونی و آشفتگی بیرونی.

مهار کردن آشفتگی درونی

اگر شما خواهان آغاز کاری بوده‌ باشید، ممکن است آشفتگی را تجربه کرده باشید، آشفتگی که برای شما سردرگمی به ارمغان خواهد آورد و سبب خواهد شد تا نتوانید کاری را شروع کنید و حتی نتوانید که بیابید تا از کجا آغاز کنید.

اجازه دهید تا راه‌های موثر رهایی از این آشفتگی‌ها را به شما آموزش دهم. این اولین درس شماست و از همین امروز باید آن را به کار ببرید و انجام دهید.

این آشفتگی درون ما سرچمشه دارد. آشفتگی درونی یا همان آشفتگی ذهنی می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب مضمن گردد. اما برای اینکه به این آشفتگی که قبل از شروع معمولاً ظاهر می‌شود چگونه باید غلبه کرد؟ در ادامه به بررسی هفت نکته اثر بخش برای مهار کردن و رفع آشفتگی ذهنی خواهیم پرداخت. هفت نکته که در عمل خود را ثابت کرده‌اند.

تخلیه افکار منفی

متاسفانه افکار منفی بیشترین انرژی را از شما خواهند گرفت. این افکار در عین حال که فکر شما را درگیر خود می‌کند. آن را درگیر مسایل فکری دیگری نیز می‌کنند. مانند پیدا کردن راه حل، به دنبال اگرها رفتن، جلوگیری از پیشرفت، ایجاد ترس و حتی افکاری که بتوانند آن‌ها را خنثی کنند. همین‌ها کافیست تا موجی از افکار آشفته سلسله‌وار در ذهن شما تولید شوند. اما چه کاری می‌شود برای رهایی از این افکار کرد؟

برای خلاص شدن از این افکار شما به یک قلم و یک دفتر یا تعدادی کاغذ احتیاج دارید. سپس یک جا بنشینید به طوری که به راحتی بتوانید فکر کنید. برای همین اگر جایی با خود خلوت کنید راحتتر خواهید بود. آنگاه هر فکر منفی‌ای که به ذهنتان می‌رسد روی کاغذ بنویسید. تمام افکارتان را تا آخرین فکر باید یادداشت کنید. شاید مجبور باشید چندین بار اینکار را کنید تا همه آن‌ها را تخلیه کنید.

بعد از آنکه تمام آن‌ها را نوشتید نیاز است تا آن‌ها را تک تک بررسی کنید. برای اینکار ما از روشی که «دیل کارنگی» در کتاب «آیین زندگی» گفته است استفاده می‌کنیم. روشی که برای خیلی‌ها، از جمله خود من مفید بوده. خودم هم شخصه آن را ضمانت می‌کنم.

یک برگ خالی بردارید. به اولین فکری که نوشتید بازگردید. آن را دربالای برگه‌ی خالی بنویسید. سپس این پرسش‌ها را به ترتیب نوشته و پاسخ دهید.

۱. موضوع چیست؟ (مشکل چیست؟ مساله چیست؟ چه می‌خواهم؟)

۲. دلیل آن چیست؟ (علت ایجاد مساله/مشکل/موضوع چیست؟)

۳. چه راه‌حل‌های وجود دارند؟

۴. من چه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنم؟ (چه راه‌حل‌هایی به ذهن خودم می‌رسد و چه راه‌حل‌هایی را مشاوران/دوستان/جامعه/وبسایت‌های معتبر پیشنهاد می‌کنند؟)

 

با پاسخ دادن به پرسش‌های بالا مطمئن باشید طبق تجربه و به گفته خود «دیل کارنگی»، دست کم نیمی از افکار منفی و آشفتگی ذهنی شما بر طرف خواهد شد.

 

زایش نظم از آشفتگی

خبر خوب. وقتی شما ذهنی آشفته‌ای دارید به این معنی است که ذهن شما فعال است. خبر بهتر اینکه، در حقیقت نظم از آشفتگی زاده می‌گردد. پس نگران این نباشید که چرا ذهنی آشفته دارید.

ذهن شما درحال تولید است، شما فقط باید به ذهنتان فرصت دهید و سپس آن را هدایت کنید تا سازندگی‌ مفیدی داشته باشد. آشفتگی نشان از خلاقیت و تفکرات است از فعال بودن مغز خبر می‌دهد.

این اندیشه شماست که بطور فعال در حال تولید است. اما نگرانی بیش از حد و اجازه به فعالیت بیش از حد به افکار منفی می‌تواند نتایج ناگواری از قبیل عقب ماندن از زندگی، استرس دایمی، بیماری جسمی و روحی گردد. کمی صبر کنید تا افکاری که از خستگی‌ها ناشی شده‌اند رها شوند. برای اینکار یک مسافرت کوچک نیاز دارید.

به جایی بروید که بتوانید خلوت کنید و به ذهن و افکار خود فرصت دهید. این مسافرت باید به جایی آرامش بخش باشد نه آنکه با تورهای گردش گری برای تفریح بروید. سفر شما یک سفر خودسازی است نه تفریحی. نیازی به سفر به دور دست ندارید. نزدیک‌ترین جا را برگزینید.

در صورتی که امکان سفر کردن را ندارید. می‌توانید یک پارک نزدیک پیدا کنید یا به مناطق امن خوش آب و هوای شهر خود بروید. به هرحال باید حداقل چند ساعتی به ذهن خود آرامش هدیه بدهید.

 

مدیتیشن، ذن، مراقبه

قدرت مدیتیشن و مراقبه بسیار زیاد است. شما احتیاج دارید که گاهی توقف کنید، صبر کنید و تنها باشید. برای اینکه این آشفتگی را آرام و مهار کنید احتیاج به مراقبه دارید.

  • به یک گوشه خلوت (مانند اتاق) بروید.
  • تنها باشید.
  • سپس در حالتی که راحت هستید بنشینید.
  • بهتر است در حالتی که بدن شما راحت است و فشاری بر روی قسمتی از بدن بخصوص ستون فقرات شما نیست قرار بگیرید.
  • نیازی نیست به حالت‌های ذن یا یوگا بنشینید.
  • همینکه حالتی راحت داشته باشید کافیست.

برای مثال کج نشستن و فشار بر روی یک قسمت بدن، نشستن بطوری که ستون فقرات شما از حالت طبیعی خارج شود اشتباه است. نه تنها سبب خستگی سریع شما خواهد شد بلکه به خودی خود این سبک نشستن برای سلامتی شما نیز مضر است.

  • سپس چشمان خود را ببندید و به افکارتان نگاه کنید. آن‌ها را ببینید. بی آنکه بخواهید آنها را مهار کنید، تغییر دهید و یا کار خاصی راجع به آن انجام دهید.
  • بگذارید افکار شما در ذهنتان پرواز کنند. اندیشه خود را رها کنید.
  • هر فکری را که خودش را وارد می‌کند بنگرید بدون آنکه به دنبال نتیجه گرفتن باشید.
  • از پدید آوردن افکار اختیاری در زمان حال پرهیز کنید.
  • نیاز به تفسیر افکار در این حالت ندارید. بگذارید ذهنتان آزاد و رها شود.
  • همه‌ی افکار خوب و بد، افکار خنثی همه آنهایی که آشفتگی را در ذهنتان پدید آورده‌اند را آزاد بگذارید تا خودشان به این سو و آن سو حرکت کنند.
  • شما فقط باید نظاره‌گر باشید.
  • بگذارید تا برایتان بخوانند، برقصند و هر هنرنمایی که می‌خواهند اجرا کنند.
  • به قدری بنگرید تا آشفتگی‌ها فروکش کند. تا این خروش افکار برطرف شود و خسته و نالان بر زمین ذهن شما بیوفتند.
  • آن هنگام است که آشفتگی شروع به محو شدن می‌کند و شما آماده‌اید تا بذر تفکر صحیح را بکارید.

ممکن است برای اینکار مجبور باشید تا مدتی روزانه زمانی را به مدیتیشن بگذرانید. این کار‌ را هرچه سریعتر انجام دهید تا افکار پریشان شما فروکش کنند.

 

ترس نهان

در درون بیشتر آشفتگی‌ها یک ترس نهفته است. ترس از تصمیم گیری. ترسی که بر سر دوراهی‌ها و چند راهی‌ها پدیدار شده است.

وقتی نتوانید تصمیمی بگیرید آشفته خواهید شد. برای اینکه بتوانید این مساله را حل کنید باید با خود خلوت کنید و آن ترس نهان و تصمیم نگرفته را پیدا کنید. سپس تصمیم خود را عملی کنید. ی

ک گام بردارید به سوی جلو، فقط یک گام کافیست تا احساس بهتری داشته باشید. هربار فقط یک گام. به شما اطمینان می‌دهم که احساس آرامش را از همان اولین گام تجربه خواهید کرد.

اگر هنوز مردد هستید این را به یاد بسپارید که «بهتر است حرکتی کنید و اشتباه باشد تا آنکه در تردید و اهمال قرار بگیرید. شما هرگز از اهمال خود درسی بجز اینکه اهمال بد است نخواهید گرفت ولی با اشتباهات خود تجربیات زیادی برای ادامه زندگی به دست خواهید آورد».

فراموش نکنید که درصد بسیار بالایی (بیش از ۹۰٪) اتفاقاتی که نگرانشان هستیم هرگز اتفاق نخواهند افتاد. کافیست به گذشته خود در مورد نگرانی‌های بی‌مورد خودتان نگاه کنید.

 

ذهن خود را بسازید

ذهن خود را با انجام دادن بسازید. برای اینکار باید برنامه روزانه داشته باشید.

برای شمایی که نمی‌دانید چه برنامه‌ای بریزید و یا چطور کافیست که یک قلم و کاغذ بردارید و کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید لیست کنید و سپس برای آن‌ها برنامه ریزی کنید.

اگر حتی نمی‌دانید که چه کارهایی می‌خواهید، برای شروع یک چارچوب تعریف کنید. یک چارچوبی که روزانه کارهایی که سبب پیشرفت شما می‌شود در آن جای گرفته باشد و شما مقید به انجام آن باید باشید. کافیست روزی دو کار را بنویسید و خود را مقید کنید که آنها را قبل از پایان شب و سر موقع تمام کنید. برای مثال می‌توانید زبان جدیدی را برای یادگیری آغاز کنید، ورزش را شروع کنید و یا چیز جدیدی یاد بگیرید.

هرکاری می‌کنید باید رو به جلو، رو به پیشرفت باشد. بعد از کمی جلوروی مسیر خودتان را پیدا خواهید کرد و آنگاه خواهید فهمید که حقیقتاً چه چیزی می‌خواهید.

هرگز دست روی دست نگذارید تا صبح دولتتان بدمد.

این دولت نخواهد دمید و شما روزی به خود خواهید آمد که ده سال را دست روی دست نشسته بودید برای دولتی که هرگز ندمیده است. خودتان دولت خودتان باشید و بدمید.

برای تمرین شما روی کاغذ خود دست کم دو کار بنویسید. بخاطر داشته باشید که تعداد زیادی نباشد. در بیشترین حالت سعی کنید این کاراها از انگشتان یک دستتان تجاوز نکند. در غیر اینصورت امکان انجام دادن کارها را به سمت صفر خواهید برد.

 

تاریکی آرامش بخش است نه ترسناک!

به تاریکی پناه ببرید. همه‌ی ما جزیی از این طبیعت زیبا هستیم. ما نیز مانند بیشتر جانداران نیازمند آرامشیم.

اما این غوغای شهری، سر و صدای بی‌پایان و روشنایی مصنوعی شبانه، آرامش درونی ما را ربوده است. برای اینکار تصمیم بگیرید تا کمی بیشتر خلوت کنید و زودتر چراغ‌ها را خاموش کنید. بگذارید کمی بیشتر تاریکی آرامش را به شما و بدنتان بازگرداند. تاریکی شب برای بازسازی بدن ما مفید است ولی روشنایی مصنوعی شب آن را مختل کرده است، روشنایی مصنوعی تا دیروقت ساعت درونی بدنمان را برهم زده و آشفته کرده است.

اگر این‌ها شما را قانع نمی‌کند دلیل علمی آن را برای شما بیان می‌کنم که هنگام تاریکی مغز انسان هورمون ملاتونین ترشح می‌کند. این هورمون کمک به تنظیم خواب و کم کردن فعالیت بدن می‌کند. با این کار مغز انسان ساعت درونی خودش را تنظیم می‌کند.

 

دعا و باورها

دعا کردن را هرگز فراموش نکنید. چیزی که در فرهنگ شرق بسیار رایج است (اسلام/مسیحیت/یهودیت/بودیسم و…) برای مثال اذکار هر دینی ممکن است برای پیروانش آرامش بخش باشد.

همچنین برای هر باوری می‌توان چیزی را یافت. همچنین به سادگی می‌توان جمله «من می‌توانم» را به همه بسط داد.

هر چیزی را اگر با خود دایماً زمزمه کنید به تدریج در شما نهادینه خواهد شد.

پس دعا کردن به چیز (یا چیزهایی) که باور دارید می‌تواند آرامش درونی برای شما به ارمغان آورد. به باورهایتان چنگ بزنید. و هر روز پس از بیداری این‌کار را انجام دهید.

امروز را به انجام تمرین برای آرامش درونی بپردازید. سعی کنید نکات را به خاطر بسپارید تا همیشه موقع نیاز آن‌ها را به کار گیرید.

 

مهار کردن آشفتگی بیرونی

محیط آشفته، ذهن را آشفته خواهد کرد.

برای جلوگیری از آشفتگی بیشتر بهتر است تا محیط خود را خلوت و منظم کنید.

تمام وسایل باید سر جای خود قرار گرفته باشند. تمیزی را نیز فراموش نکنید.

بهتر است یکباره خانه تکانی کنید و چندروز درگیر باشید.

اما اگر خیلی تازه‌کارید و وقت ندارید و می‌خواهید زودتر شروع کنید. نیاز نیست حتماً تمام خانه خود را یکباره مرتب کنید. برای شروع از روش‌هایی که در ادامه خواهید آموخت بهره بگیرید. در این شرایط بهتر است گام به گام این موضوع را حل کنید و بطور یکباره به جان خانه خود نیافتید مگر آنکه آمادگی داشته باشید.

باز هم می‌گویم که خانه تکانی یکباره و خالص را پیشنهاد می‌کنم. بهترین حالت شروع از وسایل و اجناس است نه از مکان‌ها.

 

اما درصورتی که نمی‌توانید اینکار را کنید. می‌توانید روش زیر را آغاز کنید:

۱. مکانی را به نام محدوده پاک و بدون آشفتگی انتخاب کنید.

ابتدا مکانی را برای شروع انتخاب کنید. این مکان و منطقه از خانه‌، محدوده ممنوعه شما برای شلوغی و آشفتگی است. در این مکان نباید چیزی جز لوازمی که مخصوص همانجا هستند قرار بگیرد (کارهایی مانند پرت شدن لباس، خرده ریز و هرچیزی که نظم آن مکان را برهم می‌زند ممنوع می‌باشد).

برای شروع می‌توانید از یک اتاق و یا حتی قسمتی از یک اتاق آغاز کنید (برای مثال یک گوشه ۲ متر مربعی از اتاق).

تحت هیچ شرایطی این منطقه نباید بهم ریخته و نامنظم باشد. در صورت ورود هرچیزی جز چیزهایی که برای آن قسمت هستند، در اولین و سریعترین فرصت آن را پاکیزه و مرتب کنید و وسایل اضافی را خارج کنید، آنجا را بدون زواید و مکانی خلوت نگاه دارید.

این محدوده ممنوعه جاییست که شما می‌توانید به مراقبه بپردازید. پس از اینکه این شرایط را حاکم کردید و به پایداری رسیدید موقع گسترش این منطقه فرا می‌رسد.

هربار مقداری بیشتر از قبل بر مساحت آن منطقه بیافزایید و این روند را تا تحت پوشش کامل قرار دادن کل محل زندگی خود ادامه دهید. فراموش نکنید که هر چیزی را که از این منطقه خارج می‌کنید، در جای مشخصی قرار دهید و برای تمام وسایل یک جای مخصوص داشته باشید.

۲. تعدادی از وسایل خود را بردارید و برایشان جایی را  اختصاص دهید.

هر بار تعدادی از وسایل خود را که استفاده می‌کنید ولی جای مشخصی ندارند را انتخاب کنید و برایشان جایی را مشخص کنید، آن را بعد از استفاده همیشه در آنجا بگذارید. نیاز نیست یکباره برای همه وسایل خانه خود اینکار را کنید. آرام و پیوسته هر بار که به وسیله‌ای رسیدید این کار را انجام دهید. روزی چند وسیله کفایت می‌کند. مهم آن است که جای ثابت و همیشگی داشته باشند.

۳. کشوها را خالی کنید.

کشوهای خود را بریزید روی میز. حالا هر وسیله‌ای که برای آن کشو نیست را جدا کنید و بقیه را منظم به کشو برگردانید. پیشنهاد می‌کنم از جعبه‌های کوچک یا نظم دهنده‌های کشو استفاده کنید. بقیه وسایل را به مکان مخصوص خود برگردانید و اگر مکان مخصوصی ندارند برایشان تهیه کنید.

۴. لباسهایی را که نمی‌پوشید، خارج کنید.

به سراغ کمد و هرجای دیگری که لباسهایتان را در آن نگه داری می‌کنید بروید. آنها را خالی کنید. لباسهایتان را به سه دسته تقسیم کنید.

  • دسته اول لباسهایی که مربوط به فصل دیگری هستند و باید به انباری بروند. (مگر آنکه کمد شما بسیار بزرگ و جادار باشد).
  • دسته دوم لباسهایی که کهنه هستند و باید دور ریخته شوند.
  • دسته سوم لباسهایی که نو هستند و آنها را نمی‌پوشید، آنها را اهدا کنید.

بقیه لباسهایتان را به صورت مرتب به کمد بازگردانید. از کمد خلوت و جا دار خود لذت خواهید برد.

۵. برای آخر هفته برنامه نظافت بریزید.

زمانی از تعطیلات آخر هفته خود را به تمیز کردن اختصاص دهید. اگر طبق راهکارهای قبلی عمل کرده باشید، زمان کمی برای آن نیاز خواهید داشت. با اینکار از انباشت و بازگشت به حالت آشفته و بهم ریخته جلوگیری می‌کنید.

با انجام دایم این نکات شما آرامش را برای خود بدست خواهید آورد و از آشفتگی نجات خواهید یافت.

 

درس نخست در اینجا به پایان رسید.

اگر به این‌ها عمل نکنید درس‌های بعدی به درد شما نخواهند خورد!

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه شروع کنیم | مهار کردن آشفتگی»

  1. بازتاب: چگونه شروع کنیم | آمادگی ذهنی برای شروع، مشکلات و راه حل‌ها - علیرضا شیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.