پرش به محتوا

گرانش وجود ندارد و زمین تخت است!

شوخی با علم.

این مطلب جنبه علمی ندارد و فقط یک بازی ذهنی و فکری یا بهتر بگویم سرگرمی خواندنی است! مسئولیت باور یا عمل به آن برعهده من نیست.

در خانه انجام ندهید.

 

گرانش وجود ندارد. یعنی وجود دارد اما چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم.

بگذار برگردیم به چیزی که عموما می‌دانیم. این نیروی لعنتی که سیب را بر سر نیوتون فرود آورد، گرانش است.

یک سیب که بر سر تاریخ فیزیک و کمی ریاضی(حسابان) افتاد. درواقع زمین سیب را جذب کرد.*

 

نه!

 

متاسفانه فیزیک مدرن یک لگد زیبا بر پشت این فرض روانه داشت.

وقتی در نسبیت موضوع فضازمان مطرح شد چشمان ما به چیزهای نادیده‌ای باز شد. چیزهایی که همچنان ناپیدا هستند.

البته این لگد زیبا برای رد گرانش نبود. بلکه گفت که اینی که تو می‌گویی در حقیقت نیروی گرانش است. خود گرانش نیست.

اصلا خود گرانش چیست؟ از کجا سرچشمه گرفته؟

 

نظریه نسبیت عام می‌گوید وقتی شما یک جسم (جرم‌دار) در فضازمان قراردهی یک انحنا ایجاد می‌کند. این انحنا همان گرانش است.

زمین در فضازمان

خوب شد؟ قبلا برای همین فضازمان در پست‌های قبلی یک بازی کرده‌ام. الان این تصویر را اگر ببینی زمین انگار روی یک پارچه است. پارچه‌ای که از ۴ طرف کشیده شده. پس وقتی زمین داخلش قرار بگیرد یک انحنا ایجاد می‌کند. این انحنا همان گرانش است. یعنی ما در حقیقت بخاطر این انحنا به سمت زمین قل می‌خوریم:)

ما سُر می‌خوریم یا بهتر بگویم توسط فرورفتگی به زمین کوبانده می‌شویم. حالا هرچقدر جرم یک جسم بیشتر باشد این فرورفتگی یا انحنا بیشتر می‌شود. هرچقدر هم فرورفتگی بیشتر باشد جسم دیگر سریعتر و قوی‌تر به جسم بزرگتر می‌رسد. و مطمئنا در این حالت جسم کم جرم‌تر وقتی در انحنای جسم پرجرم‌تر قرار گیرد به سمت آن سر می‌خورد.

 

پس می‌شود گفت این سیب لعنتی نیافتاد. بلکه کوبانده شد. یعنی به سمت زمین هول داده می‌شویم. انگار کسی دستش را روی ما (وهمه اجسام دیگر) گذاشته و به سمت زمین هول می‌دهد.

وقتی هول داده می‌شویم پس نیرویی هست. وقتی نیرویی هست یعنی چیزی هست. ولی آن چیز چیست؟ اصلا شاید کار آن است و زمین را هم او هول داده است.

پس گرانش وجود ندارد. فضازمان و آن چیز است که اینکار را می‌کند. یعنی زمان دورش انحنا پیچیده. برای همین زمان متفاوت در جرم‌های دیگر عمل می‌کند. فضا که معلوم است چیست. تصورش هم راحت است. مثل یک اتاق خالی که فضا دارد. این زمان است که در واقع یک نیروست.

دقت هم کنید زمان چیزیست همیشه رو به جلوست. مثل نیرو. نه درواقع خود نیروست. نیروی زمان! بخاطر همین فشار هم هست که ما پیر می‌شویم. این نیروی درهم شکننده است که آنتروپی را به وجود می‌آورد.

 

پس درنهایت نتیجه می‌گیریم که نیروی زمان با فشردن ما زمین را هم می‌فشرد (هول می‌دهد). این فشردگی و چسباندن ما به زمین که جاذبه است بر زمین هم اثرگذار است. زمین را به دور خود می‌تاباند که باعث می‌شود ما فکر کنیم زمین گرد است.

 

درواقع زمین تخت است. این نیروی زمان‌جاذبه است که نمی‌گذارد ما از زمین جدا شویم و فکر می‌کنیم که زمین گرد است. درحالی که اینطور نیست.

 

پس دو نتیجه بزرگ از این نظریه نسبیت گرفتیم:

  • گرانش یا جاذبه وجود ندارد و در حقیقت زمان همان گرانش است. (نیروی زمان‌گرانش یا زمان‌جاذبه)!
  • زمین تخت است!

 


*: داستان سیب توسط خود نیوتن ساخته شده و واقعیت ندارد.

جالب: جایی نمی‌دانم خواندم یا دیدم. اگر اشتباه نکنم یک گزارش فیلمی از نیل دگراس تایسون بود. که می‌گفت. در واقع نیوتن با خودش گفت اگر سیب سقوط می‌کند پس ماه هم سقوط می‌کند؟ برای جواب این سوالش ریاضی آن زمان جواب نمی‌داد برای همین باعث شد حسابان جدید را در ریاضی پایه گذاشت که البته این حسابان به طور همزمان و گویا اتفاقی توسط نیوتن و گوتفرید لایبنیتس ابداع شد و توسعه پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.