پرش به محتوا

چگونه شروع کنیم | گام نخست

تا به اینجا یاد گرفتیم چگونه ذهن خود را آماده کنیم. درست مانند یک ورزشکار قبل از مسابقه. حالا نوبت مسابقه است. هرچه تمرین کرده‌اید حالا اثر بخش خواهد بود. زمان حرکت است، وقت عمل کردن رسیده است. اولین گام خود را بردارید. گام نخست همان آغازی است که به دنبالش بودید.

درست مطابق برنامه خودتان پیش بروید. این شمایید که باید هدایت کشتی پیش‌رونده خودتان را در دست بگیرید. به یاد داشته باشید که سختترین گام همین گام نخست است. پس از آن یکی یکی گام‌های شما آسانتر خواهند شد. درست مانند حرکت یک ماشین. نگران نباشید و بدون وقفه ادامه دهید.

«سفر هزار فرسخی با یک گام آغاز می‌شود.»

-لائوتسه

 

شما در این مدت برنامه خود را ریخته‌اید و ذهن خود را آماده و آزاد ساخته‌اید. حالا زمان آغاز فرا رسیده است. نکات زیر را به یاد داشته باشید و به کار ببنید تا آغازی محکم، استوار و به موقع داشته باشید.

۱. منتظر موقعیت عالی نمانید

زیرا موقعیت هرگز عالی نخواهد شد و شما در گردش ناقص بدون آغاز قرار خواهید گرفت و در رویاهای خود غرق می‌شوید در حالی که فقط یک گام تا شروع فاصله داشته‌اید. بهترین زمان برای شروع هم حالا است. زمان تصمیم گذشته و شما باید حالا آغاز کنید.

۲. منتظر بدست آوردن توانایی کاری نباشید

توانایی شما در حین کار با تجربه بیشتر خواهد شد. شما با انجام کار بیشتر خواهید آموخت در حالی که با صبر کردن چیز زیادی را فرا نخواهید گرفت. عمل‌گرا بودن بیشتر از تئوری بودن برای شما تجربه و مهارت به ارمغان خواهد آورد.

۳. هربار یک گام، فقط یک گام

آهسته و پیوسته پیش بروید. هنگامی که این گام‌ها یکی پس از دیگری برداشته شدند، خواهید دید که مسیر زیادی را طی کرده‌اید.

بعد از آن است که ترکیب این گام‌ها از شما یک هیولای غیر قابل توقف خواهد ساخت که به سرعت به سمت اهداف خود در حرکت است.

شاید هر بار یک گام برای شما کسل کننده باشد، ولی باید صبر داشته باشید.

از درس یک برای آرامش خود کمک بگیرید، بگذارید هر قدمی که برمی‌دارید استوار باشد. یکباره نمی‌توانید و یک شبه نیز نخواهید رسید.

این جمله را به خاطر بسپارید «هنگامی که می‌خواهید یک فیل را بخورید، هر بار فقط یک گاز باید بزنید.» یا «یک فیل را چگونه می‌خورند؟ لقمه لقمه!».

 

۴. به دنبال تایید افراد نباشید

ممکن است هرگز کسی شما را تایید نکند. برای آغاز کردن کافیست خودتان تایید کنید. همین کافیست برای شروع کردن. همیشه افراد موافق و مخالف وجود دارند. وظیفه شما جلب نظر دیگران نیست. وظیفه شما عمل کردن به برنامه‌تان است.

۵. گام نخست شما نباید خیلی آسان باشد

اگر کاری خیلی آسان باشد، هیچ حسی برای شما بوجود نمی‌آورد، گویی که اصلا کاری انجام نداده‌اید. با انجام گام خیلی آسان شما انگیزه خود را از بین خواهید برد همانطور که با گام بسیار سخت اینکار را خواهید کرد. گام‌هایتان را باتوجه به توان فعلی خودتان برنامه ریزی کنید. نه بر اساس چیزی که قرار است باشید و یا بر اساس ترس خود.

 

اکنون گام اول خود را بردارید و به برنامه‌ای که نوشته‌اید عمل کنید. یادتان باشد هربار یک گام. از همین امروز شروع کنید، نه شنبه، نه از سر ماه. همین امروز و همین لحظه.

 

فقط گام اول را بردارید.

 

پیشرفت خود را پیگیری کنید

هر کاری که انجام می‌دهید را یادداشت کنید. چه خوردن شیرینی باشد، چه درخواست برای کار باشد و یا مصاحبه‌ای که دارید.

هر چه که شد باید یادداشت گردد تا بدانید که چگونه در مسیر هستید. با اینکار نه تنها مسیر را بهتر دنبال می‌کنید بلکه به یاد خواهید داشت که در حال حرکت و انجام کاری هستید.

علاوه بر این بعد از گذشت مدتی می‌توانید خود را مرور کنید. اشتباهات را بیابید و اصلاح کنید. نقاط قوت را تقویت کنید و هربار پیشرفت بیشتری کنید.

همچنین با اینکار شما می‌توانید گزارش کار خود را به راحتی و بدون کم و کاست بنویسید. چه گزارش هفتگی باشد چه ماهانه چه عملکرد سالیانه خود.

فرقی ندارد که شما برای کاهش وزن اینکار را می‌کنید یا برای موفقیت در کسب و کارتان یا حتی برنامه‌ی درسی دارید.

این روش امتحان خودش را به خوبی پس داده و در تمام زمینه‌ها اثرگذار است.

 

بازخورد

هنگام یادداشت برداری می‌توانید بازخورد‌ها را متوجه شوید. چه بازخورد عمومی از مردم باشد یا دوستان، چه بازخورد سود مالی کسب کار، چه بازخورد سلامتی و چه بازخوردی برای کسب دانش و درس شما. هرچه باشد قابل بررسی است. شما آن‌ها را یادداشت می‌کنید و سپس برای بررسی بیشتر روی آن کار خواهید کرد.

برای مثال شما منتظر سود ۲۰٪ با انجام برنامه مشخصی بوده‌اید، اما فقط ۷٪ به سود شما افزوده شده است. شما با بررسی خواهید فهمید که مشکل از کجاست. ممکن است برنامه را به خوبی انجام نداده‌اید، مشکل بیرونی باشد، خود برنامه دچار مشکل است و یا زمان سوددهی را اشتباه تخمین زده‌اید. هرچه باشد شما با بررسی بازخوردهایی که دریافت می‌کنید می‌توانید به اصلاح خود و برنامه‌ای که دارید بپردازید و مسیر پیشرفت خود را هموار کنید. این مثال درباره کاهش یا افزایش وزن، سلامتی و کاهش چربی خون، پیشرفت تحصیلی و غیره نیز صادق است. شما پس از اولین بازخوردها می‌توانید به اصلاح برنامه خود و گام‌های خود بپردازید.

مطالبی که بازخوردها جواب می‌دهند معمولا این‌هاست

  • کارهای انجام شده
  • کارهای باقی مانده
  • نتایج و پی‌آمدهای مورد انتظار
  • نتایج کارهای انجام شده
  • پی آمد کارهایی که انجام نشدند
  • بازخورد این افراد برایم مهم است
  • بازخورد این چیزها اهمیت دارند
  • چگونه موقعیت را بهتر کنم؟
  • راه حل‌ها چیست؟
  • چه کسانی می‌توانند مرا راهنمایی کنند؟
  • چه چیزی مسیر مرا هموارتر می‌کند؟
  • یا به مهارتی نیاز دارم؟ آن مهارت چیست؟ چگونه می‌توانم آن را بدست آورم

 

فردا آخرین درس را خواهم گذاشت. همینطور استوار به مسیر ادامه دهید. این دوره را چندین بار مرور کنید. هربار که نیاز داشتید بازگردید و آن را مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.