پرش به محتوا

چگونه شروع کنیم | ادامه دادن و انگیزه داشتن

به درس پایانی این دوره خوش آمدید. با پایان این درس شما دوره را تمام کرده‌اید و یک راه کاربردی برای آغاز هرچیزی که می‌خواهید را یاد گرفته‌اید.

 

ادامه دهید

به شما تبریک می‌گویم برای اینکه اولین گام خود را برداشته‌اید. شما آغاز کرده‌اید. این تازه اول ماجراست. حالا که یادگرفته‌اید چگونه آغاز کنید، باید بدانید که مهمتر از آغاز کردن ادامه دادن است. نباید به هرچیزی ناخنک بزنید و بعد از چندی ببینید از هرطرف مانده و رانده‌اید. وقتی کاری را شروع کرده‌اید آن را تا انتها یا گرفتن نتیجه مطلوب ادامه دهید. دست از کار نکشید.

عادت بسازید

برای شروع انگیزه و شوق شما را به حرکت وا می‌دارد.

اما انگیزه مانند موج‌های سینوسی بالا و پایین دارد.

شما نمی‌توانید همیشه با انگیزه باشید و دلیلی برای اینکار ندارید. اما می‌توانید همیشه مثبت باشید و سازنده باشید. این‌ها هنگامی رخ می‌دهد که شما عادات خوب در خود پرورش دهید.

یکی از روش‌های پرورش عادت، تکرار کردن است. همینکه گام‌های مشخصی دارید و برنامه روزانه شما از کارهای تکراری برای رسیدن به هدفتان پر شده، یک فرصت خوب است.

با تکرار عادات خوب مانند سحرخیزی یا انجام یک کار مفید روزانه در راستای هدفتان می‌تواند برای شما یک عادت خوب را زنده کند. برای اینکار شما باید چندین روز آن‌ها را تکرار کنید تا به عادت شما تبدیل شوند. این روزها برای هرکس و در هرکاری متفاوت است.

اما به طور متوسط چیزی بین ۱۵ الی ۷۰ روز یا ۱۸ الی ۶۶ روز به طول خواهد انجامید. منابع مختلف روزهای مختلفی را بازگو می‌کنند اما متوسط‌ها در همین حد است. بطور تجربی برای من و دوستانم یا کسانی که در این مورد تلاش کرده‌اند، چیزی حدود یک ماه یا بیشتر طول کشید تا به کاری عادت کنیم یا عادتی را ترک کنیم (جایگزین کنیم). برای همین شما بهتر است روی ۴۰ روز یا بیشتر حساب کنید.

همانطور که یک عادت بد به مرور در شخصیت ما می‌نشیند یک عادت خوب نیز نیازمند زمان است، در هر صورت هر دو عادت هستن!

راز عادت کردن داشتن نظم است. وقتی به طور منظم کاری را انجام دهید خیلی سریعتر آن را در خود نهادینه خواهید کرد و به آن عادت می‌کنید. درست مانند سحرخیزی، تا وقتی که هر روز صبح زود از خواب بیدار نشوید سحرخیز نخواهید شد!

یادآوری کنید

هر روز به خودتان یادآوری کنید که برای چه این‌کار را آغاز کرده‌اید. هدفتان را که مکتوب کرده‌اید درجای جلوی دید خود بگذارید. هرگاه احساس خستگی کردید و خواستید که از ادامه دادن دست بکشید، به آن نگاه کنید و یادآوری کنید که اولین بار برای چه آغاز کردید. اینکار انگیزه شما را بازخواهد گرداند. شما هدایتگر خودتان هستید.

 

بهینه سازی اهداف

اگر تعدا زیادی هدف را همزمان برای رسیدن درنظر بگیرید، احتمال رسیدن به آن‌ها را کمتر خواهید کرد. در حقیقت شما درصد موفقیت خودتان را تقسیم خواهید کرد. ممکن است دچار خستگی شوید و به هیچ کدام از اهدافتان نرسید. درصورتی که هدف‌های شما بیشتر از ۴ یا ۵ عدد است، بهتر است تعدادی از آنها را که اهمیت کمتری دارند حذف کنید و در جعبه اندوختن بگذارید تا بعد از رسیدن به هدف‌ها، یکی از آن‌ها را جایگزین کنید و به همین ترتیب زنجیروار ادامه دهید.

 

زمان و مهلت پایان را ببینید

علاوه بر اهدافتان بهتر است تا مهلت پایانی که برای آن در نظر گرفته‌اید را روزانه ببینید. اینکار باعث می‌شود تا برانگیخته شوید و بتوانید خودتان را در مسیر نگه دارید. همچنین سبب می‌گردد تا برنامه خود را اصلاح کنید تا بتوانید به موقع خودتان را به هدفتان برسانید.

 

مایل استون یا نقطه عطف در نظر بگیرید

رسیدن به یک هدف زمان بر است به خصوص اگر هدفی بیشتر از سه ماه باشد. در حقیقت حتی اهداف کوتاه مدت نیز نیاز به صبر و شکیبایی و همچنان کوشش دارند. برای آنکه مسیر شما را خسته نکند و همچنین برای اندازه‌گیری بهتر و موثرتر بهتر است نقاط عطفی را در مسیرتان در نظر بگیرید. بجای آنکه روی پایان و رسیدن به هدفتان تمرکز کنید، هر بار روی رسیدن به یکی از این مایل استون‌ها تمرکز خواهید کرد. این مایل استون‌ها یا نقاط عطف، مراحلی هستند که شما قبل از رسیدن به هدفتان به آن‌ها می‌رسید. درست مانند یک بازی، شما قبل از پایان بازی چندین مرحله را پشت سر خواهید گذاشت و چندین رئیس یا غول را شکست خواهید داد. این نقاط عطف نیز همان‌ها هستند. در حقیقت اهداف کوچکتر و زیر مجموعه هدف اصلی هستند.

برای مثال شما می‌خواهید ۳۰ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهید و قرار است این‌کار را در مدت یک سال به پایان برسانید. برای آن می‌توانید نقاط عطف تعریف کنید. مانند هر ۱۰ کیلوگرم. سپس برای آن‌ها مهلت پایان مشخص می‌کنید. هربار که به یکی از آنها رسیدید می‌توانید برای خودتان جایزه‌ای در نظر بگیرید و حتی جشن کوچکی ترتیب دهید.

با انجام این‌کارها هم مسیر را ساده‌تر خواهید کرد. هم انگیزه خود را بیشتر خواهید کرد.

 

کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید که نیاز به حمایت دارید، حتماً از یک متخصص یا یک فرد با تجربه و یا یک دوست خوب و مثبت کمک بخواهید. مطمئن باشید مسیرتان همراه با دوستان مثبت و حامی در کنار شما بسیار لذت بخش‌تر و ساده‌تر خواهد بود. علاوه بر این‌کار می‌توانید از یک متخصص در زمینه کاری خود نیز کمک بخواهید. یا با کسانی که هدفی مشترک دارید نشست و برخاست کنید.

مثلاً اگر درحال نوشتن دیوان اشعار خود هستید در محافل شب شعر شرکت کنید. در باشگاه کاهش وزن ثبت‌نام کنید اگر به دنبال کاهش وزن هستید، با افرادی که در زمینه کاری شما شاغل هستند ملاقات کنید و یا دوستانی که همیشه از پیشرفت شما خوشحال می‌شوند را به دور خود جمع کنید.

این فعالیت‌ها نه تنها باعث پیشرفت بهتر شما خواهد شد، بلکه شما را در موقعیت‌های بسیار خوبِ حرفه‌ای، چه در زندگی، چه در درس و چه در کسب و کار و هر زمینه دیگری که باشید قرار خواهد داد.

 

سم زدایی از اطرافیان و دوستان

به دوستان و اطرافیان خود نگاه کنید. تمام کسانی که منفی هستند را باید محدود کنید.

اگر آن‌ها جز کسانی هستند که نمی‌توانید کنار بگذارید مانند فامیل، ارتباط با آن‌ها را هربار کمتر کنید و اگر دوستان و آشنایان هستند بهتر است رابطه خودتان را به حداقل برسانید یا کاملاً قطع نمایید. این عمر شماست که می‌گذرد، آن‌را پر از منفی باف‌ها و کسانی که از ضربه خوردن شما خوشحال می‌شوند نکنید. چرا باید عمر شما در اصطکاک با انرژی منفی اطرافیانتان هدر رود. بجای آن رابطه خود را با انسان‌های روشن و مثبت‌نگر، کسانی که در حقیقت از موفقیت شما خوشحال می‌شوند پر کنید.

خیلی از کسانی که ابراز خوشحالی می‌کنند ممکن است از منفی باف‌ها باشند و یا به دنبال سودجویی باشند، پس بهتر است دقت بیشتری در انتخاب دوستان و تشکیل رابطه‌هایتان داشته باشید. کسانی که هربار شما به موفقیتی می‌رسید عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و یا آن‌را خوار و کوچک جلوه می‌دهند سمی در زندگی شما هستند. آن‌ها مانند انگل به شما وصل شده‌اند و منتظر شکست شما هستند تا شما را مانند خودشان در تاریکی نگه دارند.

وقتی اطراف خودتان را با افراد پر انرژی و مثبت پر می‌کنید، نه تنها اصطکاکی نخواهید داشت بلکه با هم افزایی، هم آن‌ها به شما و هم شما به آن‌ها کمک خواهید کرد. با این‌کار لذت مسیر و حتی زندگی شما دو چندان خواهد شد. اطراف خود را با انسا‌ن‌های خوب، مثبت و موفق پر کنید. با اینکار پیشرفت شما چندین برابر و آرامش و خوبی زندگی خودتان و اطرافیانتان دو چندان خواهد شد.

تبریک می‌گویم. اکنون شما یک آغازگر و ادامه دهنده کارآمد هستید.

هرکاری و تغییری را می‌توانید شروع کنید و پیش روید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.